poniedziałek, 3 stycznia 2011

Nowy Model Agencji Stockowej według banku zdjęć Pixmac


Wszystko zaczęło się przed dekadą, gdy miłość do fotografii połączono z odpowiedzią na codzienne potrzeby projektantów, grafików, designerów i twórców reklamy.
Zespół iStock’a dał początek najlepiej zorganizowanej społeczności fotograficznej. W czasie tego początkowego boomu nastąpiła prawdziwa rewolucja w biznesie fotograficznym. Wkrótce jednak okazało się niestety, że równocześnie zdegradowała ona rolę fotografa z mistrza sztuki do niemal niewolnika agencji stockowej. http://www.pixmac.pl/


Twórcy są partnerami

Wiele rzeczy może nie podobać się autorom przesyłającym obrazy do agencji stockowych, a jedną z najpoważniejszych jest na pewno niska prowizja od sprzedaży. Bank zdjęć Pixmac zdecydował się zagwarantować 30% prowizji i minimum $0.25 (uprzednio $0.10) od sprzedaży na zawsze. Po przekroczeniu 200$ wypłaconej prowizji, jej poziom wzrasta do 40%. Podnoszą również poziom cen Licencji Rozszerzonej ze stałych $30 do elastycznych $40-$120.
Od dziś na zawsze minimalna kwota prowizji dla fotografa/grafika będzie  gwarantowana. Pixmac usuwa też wszelkie ograniczenia związane z wyłącznością na przesyłane obrazy.

Skrócona tabela prowizji:

Typ Obrazu w zależności od poziomu wielkości* i rodzaju licencji

Wysokość uzyskanej prowizji

do $200**

Wysokość uzyskanej prowizji

od $200**

Od sprzedaży innych autorów będących zarejestrowanymi partnerami licencjodawcy (Program Partnerski)

Odsprzedaż poprzez agencje partnerskie

do $200**

Odsprzedaż poprzez agencje partnerskie

od $200**

30,00%

40,00%


30,00%

40,00%

Lic. Podst. (pobranie) 1

$0.27+

$0.36+

40-60%

od prowizji

Pixmac'a

$0.25+

$0.28+

Lic. Podst. (pobranie) 2

$0.55+

$0.73+

$0.42+

$0.56+

Lic. Podst. (pobranie) 3

$0.82+

$1.10+

$0.63+

$0.84+

Lic. Rozszerzona 1

$11.04+

$14.72+

$8.40+

$11.20+

Lic. Rozszerzona 2

$22.08+

$29.44+

$16.80+

$22.40+

Lic. Rozszerzona 3

$33.12+

$44.16+

$25.20+

$33.60+

Subskrypcja

30% ($0.25+)

40% ($0.25+)

n.d.

n.d.

*) Poziom 1 to cena za najmniejszy rozmiar. Poziom 1 = 1kredyt, poziom 2 = 2kr. ,  poziom 3 = 3kr.
**) Dotyczy ceny uzyskanej przez Pixmac. W przypadku zakupów zniżkowych, wysokość prowizji może zostać obniżona o kilka centów.


Deklaracja Fair Stock Photo Agency

Pixmac uznał, że warto stworzyć listę rzeczy, które agencja stockowa powinna respektować, aby być fair w stosunku do fotografów.  Oto wstępna lista, która będzie stopniowo rozwijana, w miarę jak użytkownicy będą zgłaszać nowe potrzeby:

1. Agencja ma obowiązek poprawnego oznaczania sprzedawanych obrazów (imieniem lub nickiem autora) obok obrazu na jego indywidualnej stronie w serwisie powinna  wymagać takiego samego oznaczenia na stronach agencji odsprzedających kolekcje. Agencja powinna sprzedawać obrazy z zaszytą informacją o autorze, nawet w miniaturach.

2. Agencja powinna upublicznić informację o innych agencjach odprzedających jej kolekcje i pozwolić swoim autorom wybrać wszelkie związane z tym opcje. Agencja powinna wyświetlać nazwę agencji obok każdej sprzedaży. 

3. Agencja powinna informować autora o każdej zmianie wysokości prowizji. W tym momencie, autor powinien też otrzymać możliwość wycofania swoich prac ze sprzedaży. W sytuacji idealnej, autor powinien mieć możliwość wycofania swoich prac w każdej chwili.

Wysokość sprzedaży określa stopień zadowolenia Licencjodawcy

Tylko na terenie Polski, Pixmac sprzedaje tysiące zdjęć i grafik miesięcznie. A rynek rodzimych nabywców rośnie z dnia na dzień. Vitezslav Valka (CEO) mówi, że dzieje się tak dlatego, że programiści zajmujący się rozwojem agencji praktycznie nie wyłączają stron statystycznych, takich jak AdWords. Pozwala to szybko reagować na zmieniające się wymagania klientów i – co ważniejsze – zrozumienie ich i wprowadzanie modyfikacji.

Pixmac działa dopiero trzeci rok (w Polsce drugi), czyli jest bardzo świeżym graczem na rynku. Stawia jednak na odmienną filozofię, niż tradycyjne banki zdjęć: http://blog.pixmac.pl/2010/12/31/open-company-concept/.

Co najmniej 10 agencji stockowych upadło w ciągu ostatnich 2 kryzysowych lat (http://www.microstockdiaries.com/complete-list-of-microstock-agencies.html), podczas gdy Pixmac powoli wgryzał się w pierwszą dziesiątkę i podwoił liczbę oferowanych obrazów (do 11 milionów).

Podsumowanie

Większość z użytkowników twierdzi, że czuje się zdezorientowana ilością banków zdjęć, a zwłaszcza tym, że każdy z nich ma swoje, często skomplikowane reguły sprzedaży. Oto więc proste podsumowanie tego, co nowego w Pixmac'u w 2011 roku:

1. Prowizja od sprzedaży min.  30% (min. $0.25) – na zawsze.
2. Wzrost prowizji wraz ze wzrostem sprzedaży.
3. Wzrost cen licencji rozszerzonej ($40-$120).
3. Koniec z wyłącznością.
4. Deklaracja Fair Stock Photo Agency.

0 komentarze:

Prześlij komentarz